ROLINO malá skripta – Ovoce & barvy
Metodická podpora pro učitele/rodiče
Pro 1. a 2. třídu – téma: OVOCE & BARVY (FRUITS & COLOURS)
Jedná se o tzv. „nepíšící verzi“ – i když v myšlenkové mapě na konci skript se již nějaká písmenka doplňují, což ale zvládnou i prvňáčci.
Použitá gramatika: Sloveso BE v přítomném i minulém čase, v singuláru i v plurálu, klad, zápor, otázka * Významová slovesa v přítomném průběhovém čase (WHEN? … NOW), klad, zápor, otázka * Podstatná jména v singuláru i v plurálu (včetně nepravidelných tvarů) * Přídavná jména * Tázací zájmen (WHAT, WHEN, WHERE, WHO) * Číslovky *
Edukace probíhá vždy na základě textu. Díky barevným obrázkům dochází snadněji k vizualizaci jednotlivých slovíček. Ovoce si osvojujeme nejdříve na základě přiřazení příslušné barvy a poté i jednotlivých chutí (sladké, kyselé či hořké ovoce). Zároveň trénujeme jemnou motoriku při spojování textů s obrázky a při vybarvování jednotlivých obrázků.
Strana 3: Aktivní nová slovní zásoba včetně vyobrazení ovoce
Strana 4 + 5: Ovoce je rozděleno do bublinek podle barev. Žák obrázky ovoce vybarví příslušnou barvou, spojí čárou bublinku s textem s oválkem příslušného ovoce – poté identifikuje jednotlivé ovoce v oválku.
Ve cvičení TRUE OR FALSE žák přečte příslušný řádek (příp. mu dospělý pomáhá text přečíst) a žák se sám rozhoduje, zda je daná informace pravdivá (TRUE) či nikoliv (FALSE).
Strana 6: Žák trénuje otázku a kladnou či zápornou odpověď slovesa BE. Rozhoduje se, jakou chuť dané ovoce má. Obrázky vybarví a spojí s příslušnou bublinkou s textem.
Poté se trénuje WHAT DO YOU LIKE? a kladná a záporná odpověď žáka z jeho vlastního pohledu.
Strana 7: Zde je ROLINO myšlenková mapa, která celé téma „ovoce & barvy“ shrnuje. Pracujeme se s ní tak, že začínáme ve směru hodinových ručiček (tam, kde je na ciferníku hodin jednička). Myšlenková mapa aktivuje práci obou mozkových hemisfér. Žák je schopen mapu číst nejdříve jen podle obrázků a textů psaných velkým písmem, poté čte texty v bublinkách, ve kterých následně doplňuje chybějící písmenka. Aktivně žák trénuje přítomný čas průběhový, ale pasivně rovněž také prostý.
K těmto ROLINO skriptům jsme pro Vás připravili ještě další podporu. Berte to jako pomoc či rozšíření tématu:
- 1) ROLINO myšlenková mapa plná (vyplněná)
- 2) Použitá slovní zásoba: Na straně 2 si do posledního sloupce žák anglická slovíčka dle předlohy sám dopíše.
- 3) ROLINO KOLÍČEK: Použít lze například doma tak, že si ho třeba připevníme na záclonu v dětském pokoji, a anglická slovíčka budou stále s námi…
- 4) AUDIOpodpora – Ovoce
- 5) AUDIOpodpora – Barvy
- 6) ROLINO PRACOVNÍ LISTY – Ovoce
- 7) ROLINO PRACOVNÍ LISTY – Barvy